研究会 (2013 年 04 月 20 日〜21 日)

SICE 九州支部 制御理論と応用に関する研究会 共催
日時: 04/20(土)〜21(日)

場所: 指宿いわさきホテル
   〒891-0493
   鹿児島県指宿市十二町3755
   tel: 0993-22-2131


研究会 4/20(土) 14:30〜17:00
     21(日) 09:30〜12:00

講演1: 確率システムの安定化と確率化問題
       (西村 悠樹, 鹿児島大学; 4/20(土) 14:30〜17:00)

講演2: Performance of a Nonlinear Real-Time Optimal Control System
       for HEVs/PHEVs during Car Following
       (余 開江, 九州大学川邊研究室 D3; 4/21(日) 9:30〜10:45)

講演3: 実時間最適化を用いた協調的で穏やかな合流制御
       (曹 文静, 九州大学川邊研究室 D3; 4/21(日) 10:45〜12:00)

参加者: 川邊, 向井, 余, 曹(以上九大), 西村(鹿児島大), 松尾(大分大), 
    國松(熊本大), 佐藤(佐賀大), 瀬部(九工大)
                                               (以上敬称略)

概要

1. ホワイトノイズの印加により、安定でない確定システムが
   確率漸近安定化されることがあるという事実は「ノイズに
   よる安定化(Stabilization by noise)」として以前より知
   られていた。本発表では、ノイズによる安定化で得られる
   「安定性」が確定システムのそれとどのように異なるかを
   明らかにすることで、ノイズによる安定化の可能性を探る。
   それと同時に、確定システムにホワイトノイズを加えると
   いう行為がシステム表現にどのような影響を与えるかにつ
   いても検討する。

2. This paper presents a real-time optimal control approach for
   the energy management problem of HEVs/PHEVs during car following. This
   paper adds four new contributions to this field. First, a predictive
   nonlinear vehicle model which includes the slope information is
   incorporated in the nonlinear model of the two kinds of eco-vehicle
   systems.Second, a car following control algorithm is proposed with the
   assumption of an eco-driving preceding vehicle. Third, it examines the
   effect of selecting the engine efficiency map high efficiency areas
   rather than operating points along the best efficiency line of the
   engine using the continuously variable transmission.Fourth, the battery
   energy is adapted to the vehicle future energy requirements by setting
   the desired battery state of charge as a function of road slopes.
   Computer simulation results showed that the fuel economy was much better
   using the nonlinear real-time optimal control approach than the ADVISOR
   rule-based approach. We conclude that the nonlinear real-time optimal
   control approach is effective for the energy management problem of the
   eco-vehicle system during car following.

3. 本研究では、実時間最適化法を用いて、本線車両と合流車両の動きを同時
   に最適化し、協調的で穏やかな合流軌道を生成する問題を研究する。合流を最適
   な時刻に最適な合流点で実現するために、合流車両の合流点と合流軌道を同時に
   最適化する手法を提案する。


Last modified: Mon Apr 22 10:17:36 JST 2013